Simvic

Simvic, ookwel bekend als vicsim ltd. (simulation victima ~latijns voor slachtoffer)  is een Amerikaans bedrijf dat nep profielen maakt voor het personeel en enkele andere hoog aangeschreven bedrijven. De profielen bestaan voornamelijk uit burgers en hen eerstelijns contacten zoals familie vader, moeder, opa, oma, neef, nicht etc… Omgevings contacten zoals: buren, winkelmedewerker, aannemers, kennissen of vrienden. Wanneer het om jongeren gaat worden er vaak leraren of maatschappelijk werkers, jeugdzorg bij betrokken. Bij volwassenen wordt er vaak een werkgever of een collega bij betrokken. Deze figuranten beoordelen het zogenaamde slachtoffer hoe hij of zij in hen dagelijks leven er uit ziet en wat hen relatie is tijdens een interview dat aan het grote publiek word gebroadcast in de vorm van media zoals journaal, krant, talkshow of websites.

De profielen van mensen die worden opgesteld worden later gebruikt voor dekmantels voor bepaalde delicten of compaignes rond mei of juni. Een simpel voorbeeld: wanneer het Personeel hen macht wil uitbreiden door bijvoorbeeld privacy van burgers af te nemen dan creëerd men een kettingreactie van insidenten (bijvoorbeeld moorden of frauduleuze zaken). In een kort tijdsbestek volgt dan de zogenaamde oplossing ten koste van bijvoorbeeld privacy survailens, boetes en dergelijken. Een ander voorbeeld is het anti-roken compagne die enkele weken via media werd vespreid. Zo werden enkele simvic profielen gecreëerd die longproblemen opliepen of de zaak waarin slachtoffers gehackt waren doormiddel van pasjes diefstallen of inbraken, dit alles om surveillance te verhogen en privacy af te kunnen nemen. Het slachtoffer word nog enkele weken gevolgd door de media en verdwijnt uiteindelijk in het niets. In slechts enkele gevallen duikt het slachtoffer enkele jaren later op om de oplossing van toen opnieuw momentum te geven aan het grote publiek.

De profielen worden opgesteld doormiddel van diverse databanken die bevatten soft skills: gevoelens, gedachtegangen, politieke voorkeur, etc. De Hard skills, vinger afdrukken, geplaatste foto’s en het geslacht.
Al deze gegevens worden met elkaar vermengd en via een algoritme die de eigenschappen tegen over elkaar vergelijkt rolt daar een persoon uit die na word bewerkt op oorsprong en afkomst. Ditzelfde algoritme gebruikt het personeel later om hen clonen samen te stellen zodat enkele bekende DNA fouten worden uitgesloten. Daarna krijgt het profiel een verhaal mee en worden er diverse footprints achtergelaten op het wwn (world wide network).

In 2015 kwam het bedrijf in de problemen door een bitcoin transactie en enkele hacks die uiteindelijk gedeeld werden door de informant Snow die alle bestanden publiekelijk heeft gelekt, zoals de partners, financierders en waaronder het bekende clawware. De data die gelekt is toonde slechts enkele profielen die nog niet waren verkocht. Volgens analisten die de bitcoin transacties analiseerde kostte een profiel in 2015 omgerekend slechts het symbolische getal, €666,- Euro.

 

Reageren is niet mogelijk