Stoppen Met Roken

 

Hoe stop je met roken,squareders_logo

Vanuit de oldschool een tutorial die after lost, terug gevonden is.
Reageren of vragen en ideeën twijfel niet en share yur intel (Deel je kennis):
Squareders Forum – Stoppen Met Roken

7-feb-2008
Update 9-jan-2010

Update 15-1-2015

Door Square Mine
Squareders.nl

 

Ja Squareders, hier weer een simpel doordachte tutorial van het niet smokende-vierkantje, uit Nederland voor de Squareders of niet Squareders die geen geld hebben om Squareder te worden maar wel geld hebben om sigaretten te kopen (schaam je!) en hierbij het financiële aspect van het Personeel steunen….Anyway,  dit keer schrijf ik iets waar ik zelf geen ervaring mee heb, maar waarvan ik weet dat er mensen zijn die graag willen stoppen met roken en mijn visie er op. Fans zijn altijd welkom en help mee dit alles te sponsoren;

Koop dat darn boek van mij op bol.com en geniet van een avondje letterkunde in een fictie stukje, keiharde afslachting en corruptie.

 

Eén van de dingen die jij je waarschijnlijk nu al zou kunnen afvragen is:  “hoe iemand die NIET rookt jou kan vertellen om als roker te stoppen?”. Heel simpel! Neem als voorbeeld een dokter. Als dokter zijnde kan je van alles en nog wat genezen. Neem van mij maar aan dat de dokter die iets geneest bij jou, zelf niet alle ziektes, verwondingen etc heeft gehad. Dus als iemand die niet rookt kan na studie en wat ik altijd doe, LOGISH nadenken jou van het roken af te helpen doormiddel van (schatting zes blz). Althans, dat gaan we proberen.

 

Om te stoppen met roken, is het eerst beste om na te gaan denken, waarom je eigenlijk rookt? Dus graven we terug naar de eerste sigaret, die je waarschijnlijk smerig vond… Vaag? Denk je zelf ook niet? De eerste vind je vies? Waarom dan een tweede? Waarom nu gemiddeld 10 per dag? WAAROM? WAAROM??? Btw, ik hoef het niet te weten, maar je mag wel een berichtje posten op het Squareder forum om het ons te vertellen.

 

Een van de dingen die ik me voor kan stellen als iemand die rookt, is dat jij je sociale leven omhoog probeert te halen. Dit kan zijn door op een feestje iemand om een vuurtje te vragen en van het één komt natuurlijk het ander. Dit staat ook wel beter bekend als “het bij horen van” onder jongeren, je ziet een groepje soortgenoten staan, je denkt “HEEUJ, daar wil ik ook bij staan.” Dus ga je er bij staan met een sigaret in je mond om een beetje mee te praten. Voor de mensen die nu gaan zeggen; “ik niet hoor”, “die jongeren moeten ook alles doen wat een ander doet” etc… Dat kan misschien wel zo wezen, maar zo geld het in principe met ALLES. Alleen dit keer gaat het over mensen die Roken. Als er een groepje soortgenoten staat, met allemaal een I-phone in hun handen en jij wilt daar ook bij gaan staan praten. Dan kom jij de volgende keer toch gewoon met je I-phone aan er bij staan… naja you get the point.

 

Heb je al verzonnen waarom je eigenlijk rookt?  Mooi zo!

 

Om te stoppen met roken, moet je natuurlijk wel weten Wanneer je gaat stoppen met roken. Hoe eerder je begint, hoe eerder je gestopt bent maar dat is natuurlijk zoals Joan kruif het ook zou zeggen: Logisch. In deze tutorial geef ik twee manieren om te stoppen met roken. Eén daarvan is om in één keer te stoppen met roken. De tweede is om geleidelijk aan te stoppen met roken, tot dat op een dag de laatste sigaret op brand.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Voor de mensen die geen keuze kunnen maken tussen de twee, heb ik hier een kleine vragen lijst gemaakt om je te helpen met je keuzen:

 

 

Stoppen met roken is nummer 1 op je wensen lijst? Ja / Nee

 

Je kan moeilijke tijden door komen zonder een sigaret? Ja / Nee

 

Je wilt stoppen met roken want je heb daar redenen genoeg voor? Ja / Nee

 

Als je nu meteen stopt, dan kan je zeker weten alle sigaretten weerstaan, zelfs als je al een keer geprobeerd heb? Ja / Nee

 

Als alle vragen beantwoord zijn met “Ja” dan ben je iemand die meteen stopt met roken. Heb je op sommige vragen nee, dan kan je natuurlijk ook gelijk stoppen met roken, maar dan is het de vraag of je dat vol gaat houden. Vandaar dat ik een methode ontwikkel die het langzaam afbouwt. Als je nu nog niet wil stoppen met roken, doe het dan morgen of volgende week. Maar wees verstandig om ooit te stoppen!

 

De meeste rokers twijfelen meteen aan zichzelf wanneer ze de bovenstaande vragen lezen en beantwoorden. Je hebt waarschijnlijk niet genoeg zelfvertrouwen om te stoppen met roken of je heb geen alternatief gevonden dat in de plaats komt van het roken.

 

Om voor jezelf het vertrouwen te kweken, moet je de volgende dingen hebben en doen:

 

1 Een alternatief om niet te roken.

2 De reden opschrijven waarom je rookt en waarom je wil stoppen.

 

Samen vormen zij de sleutel om te stoppen met roken… <note to mysel: klinkt als management gebrabbel over sleutels, vormen en Samen.>

 

Natuurlijk is er meer voor nodig dan vertrouwen in jezelf. In het volgende gedeelte lees je wat je kan doen om als alternatief te gebruiken. Maar voordat je verder leest, laat het bovenstaande eerst in je trekken. Denk er over na, neem een sigaret en een glas whisky, beslis zelf of je wil stoppen of niet. Niemand kan je dwingen, je moet het alleen doen… met een beetje hulp van een Squareder.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De dingen die je kan doen als alternatief van het roken staan hieronder beschreven:

 

1 Tuit je mond, alsof je iemand wil kussen en haal diep adem. Dieper, dieper, dieper.. nog dieper, stukje dieper, nog een beetje dieper, dieper dieper… okeej dat is genoeg. Zorg er voor dat het een beetje aanvalt alsof je aan een sigaret zuigt. Hou je adem enkele seconden in en blaas dan diep uit. Goed zo, je bootst nu na alsof je aan het roken bent, maar je rookt eigenlijk niet.

 

2 In plaats van een sigaret, neem een aantal glazen water. Drink die gulzig op, zodat je een vol gevoel krijgt. Het op deze manier drinken van water,  zet de wil naar een sigaret even uit. Vaak is het zo dat het om de eerste vijf minuten gaat dat je een sigaret wil hebben. Door het drinken van water zorg je dat je deze vijf minuten voorbij gaan, daarbij spoel je sneller de nicotine stoffen uit je bloed, die er overigens voor zorgen dat je een sigaret wil hebben (verslaving).

 

3 Doe iets in je mond om op te kauwen of aan te zuigen. Een rietje, een lepeltje, piemel, mes, duim, ijsstokje etc. Trouwens geen mes, dat is gevaarlijk.

 

5 huh.. 4 Zorg wanneer je een sigaret wil hebben, dat je wat anders kan doen met je handen. Denk aan: huh… geen idee eigenlijk…huh… Pingpongen? Breien? Tekenen, schrijven (bijvoorbeeld waarom je wil stoppen met roken), opruimen, stofzuigen? Etc… Al is het maar voor 5 minuten.

 

Dan nu 5, Ruik bijvoorbeeld aan kruiden. Origano, peper, kerrie, shoarma etc.. Of bijvoorbeeld aan parfum, deo, etc… Ook hier geld weer, al is het maar voor die ene vijf minuten afleiding is om behoefte van een sigaret te weerstaan.

 

6 Maak van een Thee-zakje een hoeren toeter, je weet wel zo een puntig pijltje die je pilwickvroeger in een blaaspijp stak en waar de samurai_junkie een jonkoe van smoked. De smaak en de geur van thee inhaalleer je. Zorg er voor dat het plaatje van de thee aan de buitenkant zit. Gebruik fruitige thee soorten, deze hebben de meeste smaak en geur. Gebruik een single smaak zoals sinaassappel. Bosvruchten werkt niet al te best, smaakt zelf vind ik chemisch.

7 Lees een boek, dit boek bijvoorbeeld, is een leuk boek om mee te beginnen. Of ga zelf een boek schrijven. Je kan een gedichten bundel lezen, met korte gedichten. Deze lezen snel weg en slaan makkelijk open. Lees iets waar je over na gaat denken. Zoals de krant, nieuws, telekst, reklame folders.

 

8 Leg een pak kaarten op de plek waar je normaal je sigaretten / sjek bewaart. Denk aan: laadje van een kassie, jaszak, borstzak etc. Doe op het moment dat je wil gaan roken een kort simpel spelletje, patience of memory. Leg er als je dit saai vind worden er een stopwacht naast en een kladblok. Schrijf de tijden op en probeer steeds sneller uit te komen. Een computer spelletje kan natuurlijk ook. Liever geen tablet of telefoon. Deze gebruik je in het dagelijks waarschijnlijk al te vaak en zorgt niet genoeg voor die extra afleiding die je nodig hebt om te stoppen met roken.

Het opschrijven van de waarom vragen. Hier lees je meer over in de weekplanning.

 

Misschien heb je zelf nog ideeën die je hier wel zou willen zien? Plaats maar op het Squareders forum!

 

Denk nogmaals na over het bovenstaande. Dit zijn vrijwel de effectiefste dingen zover ik weet die je helpen om de vijf minuten door te komen. Na die vijf minuten kan je gewoon weer verder gaan met wat je bezig houdt. Daarbij valt het je waarschijnlijk op, waarom ik er niet bij heb gezet dat je bijvoorbeeld ook een boterham kan gaan maken of kan gaan snoepen. Als ik dat zou doen, dan zou ik ook een tutorial op squareders.nl moeten zetten die je helpt bij afvallen… Misschien binnen kort. Maar goed, denk dus eerst na over het bovenstaande of het jou wat lijkt om het vijf minuten probleem op te lossen? Zo ja, lees dan verder, zo niet, dan kan je beter de andere methode proberen, maar voor nu, lees verder, want je gaat stoppen met roken. Je moet stoppen met roken!

 

Om te beginnen met stoppen met roken, moeten je eerst gaan kijken wanneer je gestopt wilt zijn. Dit kan bijvoorbeeld over een week zijn vanaf vandaag. Hou er rekening mee dat het één week duurt voordat je uiteindelijk gestopt bent doormiddel van deze methode.

 

 

 

 

 

Om je op weg te helpen, heb ik de week voor je ingepland. Aardig hea, van square.

 

Dag 1 en 2

Hou jezelf deze twee dagen extra goed in de gaten. Hou een schema bij waarin je opschrijft, wanneer je een sigaret wilde opsteken en waarom je de sigaret wilde opsteken. Bedenk of schrijf daarbij wat je zou doen als je in plaats van een sigaret op wilde steken, wat je dan zou doen. Schrijf daarbij ook of het moeilijk is om die keer niet die sigaret op te steken en waarom dat moeilijk is om deze sigaret niet op te steken. Vaak is het na het opschrijven van deze antwoorden al voldoende om geen zin meer in die sigaret te hebben. Wanneer het niet zo is, neem gewoon de sigaret en rook hem bijvoorbeeld voor de helft. Je behoefte van de sigaret is dan minder en je doet langer met één sigaret. Denk eens na, waarom is de behoefte van een sigaret voorbij als die sigaret op is? Waarom is de behoefte van die sigaret niet weg na één inhalering? Of als die maar voor de helft op is?

 

Dag 3

Probeer vanaf nu de 6 wapens in te zetten die ik beschreven heb. Bijvoorbeeld handwerk verrichten, opschrijven waarom je een sigaret rookt, water drinken etc. Probeer combinaties te maken. Opschrijven waarom je een sigaret rookt met daarbij water drinken, je zult merken dat water drinken en daarbij opschrijven veel beter werkt dan water drinken alleen. Verklein dus de tussen pauzes tussen het één en het ander. Als je water drinkt, duurt het enkele seconden voordat je het door slikt enkele seconden voordat je glas weer vol is etc. In die tussen pauzes dat je bijvoorbeeld het water door slikt, kan je opschrijven waarom je een glas water drinkt. Haal tussen het drinken van water bijvoorbeeld diep adem etc. In deze dag, test voor jezelf wat het beste werkt.

 

Dag 4

Vandaag is de grote niet meer rook dag. NU Al??? Aah… Yupe, nu al! Wanneer dan? Pcies! NOU NU is de dag dat je zonder een sigaret door het leven gaat. En gisteren dan? Gisteren moa, misschien een halve sigaret of zo. Als je gisteren geen sigaret geroken heb, dan ben je toch al meer op de goede weg? Vind je zelf ook niet? Als het vandaag toch niet lukt om geen sigaret te nemen, schrijf dan een heel lang verhaal met daarbij een hele goede reden waarom je die sigaret wilde hebben. Lees je verhaal een aantal keren door. Als je je eigen reden beter begrijpt, dan kan je zelf beter bedenken hoe je dit probleem aanpakt en oplost. Heeft het te maken met het Sociaal wezen als: Mijn vrienden roken dus ik moet ook maar roken! Dat is onzin natuurlijk, maar het is er wel. Wanneer dit optreed  is het misschien hard, maar het beste is om die vriendin een aantal weken niet meer te zien. Hierdoor voel jij je ook minder geneigd om te roken en om sociaal te zijn, wat trouwens heel goed te doen is online.

Als je een sigaret dreigt aan te steken vanwege stress, probeer dan de vijf dingen die je ik als voorbeeld gaf. Zorg er voor dat je stress verminderd word, op wat voor manier dan ook.

 

Dag 5 en 6

In deze twee dagen is het doel om helemaal te stoppen met roken en er niet eens meer aan proberen te denken. Probeer als je op dag 4 nog een sigaret heb gerookt, probeer dan nu echt te stoppen of in ieder geval nog minder dan een halve sigaret te roken.

 

 

 

Dag 7bol.com

Vandaag is de dag dat je zekerste weten geen sigaret meer aanraakt. Maar wat doe je als je nog steeds twijfelt om een sigaret aan te steken? Tuurlijk treedt dit op. Maar dat is geen reden om nu te stoppen met roken. Je lichaam vraagt om nicotine. Het eerste wat je NIET wil doen is een sigaret op steken. Maar om dat gevoel in je lichaam kwijt te raken, moet je wel nicotine geven. Dit kan je doen door bijvoorbeeld Nicothine plijsters aan te vragen bij de huisarts of door nicotine kauwgom te kauwen. Ook voor de kauwgom en de pleisters geld dat dit een soort van verslaving op kan treden. Als je kauwgom gebruikt bouw meteen geleidelijk af de komende 3 weken.

Dit geeft het beeld en voorbeeld dat je nodig heb om te stoppen in een week. Denk hier over na. Schrijf een samenvatting. Ik zelf weet 200% zeker dat dit werkt, maar als jij nog twijfelt over deze methode, dan kan ik je niet verder helpen. Twijfel je nog een klein beetje, lees dan alles nog een keer en schrijf er een samenvatting over. Schrijf daarbij dingen waarvan jij denkt dat wel werkt en probeer het. Proberen kost niets en anders minder dan een pakje sigaretten. Als het je wel wat lijkt, dan moet je verder lezen over hoe je om kan gaan met de verschijnselen die je krijgt tijdens het stoppen met roken. Er zijn enige verschijnselen, maar die stellen niet meer voor dan wat je normaal ook zou kunnen ondervinden als je rookt.

De verschijnselen van het stoppen met roken, treden op als… je begint met het stoppen met roken LOGISH!. Deze verschijnsel zijn meestal verschijnselen die soms ook op treden als je niet zou stoppen met roken. Dus om je druk te maken, nee toch…

Duizeligheid: Gewoon even rustig gaan liggen of zitten.mambo5whisky

 Hoofdpijn: Hetgeen dat je altijd doet als je hoofdpijn hebt, paracetamol, koude doek in je nek, warme douche, etc. Mijn manier die ik ontwikkelt heb is om de achterkant van mijn tong tegen mijn gehemelte te klemmen en te zuigen, waardoor de druk  van mijn hoofd en de spanningen in mijn nek wegtrekt.

 Moeheid: De eerste paar weken dat je stopt, rustig aan doen, niet te veel arbeitung. Ben je moe, ga slapen! Ik keen geen mensen die zelfs in hen slaap roken. dus, ga slapen!

 Hoesten: Heel vreemd, maar wanneer je stopt met roken, ga je in het begin meer hoesten. Omdat de nicotine natuurlijk nog niet uit je lichaam is weggetrokken.

 Slaapproblemen: Probeer geen Cafine te drinken. Vanwege het weinige nicotine dat je niet meer binnenkrijgt, kan er voor zorgen dat Cafíne sterker werkt. Nicotine zelf zorgt ook een beetje voor vermoeidheid. Imkers gebruiken het om de bijen rustig te maken, teminste dat zag ik in  Bee-Movie, geen idee of het zo is…

 Constipatie: Een moeilijk woord voor niet meer goed kunnen schijten. Probeer meer vezels te eten en veel te drinken. Krijg je echt moeite, ga geen laxeer middel gebruiken of iets dergelijks, na een aantal maanden als de nicotine er uit is, komen die bruine duikboten vanzelf.

Concentratie: yupe, die gaat achteruit. Dus je kan niet meer Logish na denken en zo. Jammer dan, maar wees er wel op voorbereid, als je bijvoorbeeld werk doet waar je veel moet bij nadenken.

De laatste bladzijde wil ik mijn conclusie kwijt… dus, dan weet je dat even.

Mijn Conclusie en samenvatting.
Schrijf in het begin veel op, zodat je later alles terug kan lezen en minder hoeft te onthouden. Hoe minder je hoeft te onthouden hoe minder stress. Als je iets vergeten bent of wil weten hoe iets zat, zoek het op.

Schrijf wanneer je zin heb in een sigaret of wanneer je toch weer een sigaret heb gerookt de volgende dingen op:

Waarom je de sigaret rookt. Met wie je de sigaret rookt. Wat je zou doen als je de sigaret niet zou roken. 

Misschien is het nodig om alle herinneringen weg te gooien of geven. Asbakken, muismataanstekers, lucifers en natuurlijk de sigaretten zelf. Symbolisch kan je de hele handel begraven. Weggeven werkt ook vrij goed, dat is iets spychisch. Waarom het jezelf moeilijk maken? Hopelijk heb je wat aan deze tekst. Natuurlijk wens ik en alle Squareders en fans van het squareders.nl forum. Jou heel veel succes met het stoppen met een slechte gewoonte.

Greetz Square God zijt met u

 

Eén reactie

  1. Pingback:Squareders – Simvic

Reageren is niet mogelijk